آموزش لینوکس - چه زمانی به Data گفته می‌شود Big Data؟ - بخش اول

این سوالی است که علاوه بر متخصصین IT برای بسیاری از افراد عادی هم وجود دارد. هر چند که به کلی تعریف مفاهیمی از این قبیل دشوار است و معرفی یک مقدار آستانه برای تبدیل شدن Data به Big Data نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه به طور کلی به میان آوردن صحبت از عدد و رقم با توجه رشد روزافزون دیتا در دنیای امروز منطقی به نظر نمی‌رسد.  
به زبان ساده زمانی که مقیاس، تنوع و یا پیچیدگی Data به اندازه‌ای است که با معماری ها، الگوریتم‌ها، تحلیل‌ها و روش های معمول امکان مدیریت آن ها به نحوی که بتوان اطلاعات ارزشمند و دانشی را از آن ها استخراج کرد فراهم نباشد ما با Big Data مواجه هستیم.
اما بد نیست عواملی که باعث ایجاد این مفهوم شده‌اند را نیز بشناسیم. قطعا اولین نتیجه رشد فناوری و توسعه آن تولید "دیتا" است. در اخبار شنیده ایم که به طور متوسط هر چند سال یکبار میزان دیتا در جهان دو برابر می‌شود و همانگونه که مشخص است رشدی لگاریتمی برای آن مشاهده می‌شود.

حال، میخواهیم منابع تولید دیتا در اشل بزرگ را بشناسیم:
۱- سنسورها و تجهیزات ثبت اطلاعات؛ که برخی از انها ها مانند تجهیزات NASA که حجم و تنوع بسیار زیادی از دیتا را روزانه حتی بدون وجود فرایندی برای تحلیل برخی از اطلاعات به منظور استفاده در آینده ثبت می کنند.
۲- شبکه های اجتماعی
۳. تراکنش های مالی و بیزینسی
۴. فایل های الکترونیکی از قبیل مستندات در فرمت‌های گوناگون، صفحات وب و …
۵. انتشار ویدیو و صدا به صورت real time

ابزارهای تحلیل، مدیریت و کاوش متعددی در حوزه Big Data وجود دارند اما معمولا هر ابزاری برای انواع دیتا که در بالا طبقه بندی شده است مناسب نیست و باید متناسب با نیاز و نوع دیتا ابزار مناسب را انتخاب نمود.

استفاده از مطلب، با ذکر منبع بلامانع است.

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت برای فناوران آنیسا محفوظ است.
Design by www.digitaldesign.ir