آموزش لینوکس - بازیابی فاجعه - دیتاسنتر پشتیبان

اگر شغل فعلی شما به صورتی است که با دیتاسنتر سر و کار دارید پیشنهاد میکنم مرتبه بعدی که در یکی از انها حضور دارید  تجسم کنید که اگر این دیتاسنتر با یک مشکل جدی مواجه شود چه فاجعه ای رخ خواهد داد. بله فاجعه! و این دقیقا زمانی است که باید به بازیابی فاجعه (disaster recovery) فکر کرد. بازیابی نیاز به سایت (دیتاسنتر) پشتیبان و همچنین برنامه ریزی دارد. به زبان ساده در طرح بازیابی فاجعه لازم است که پیش بینی کنید که از چه داده هایی و با چه سیاست هایی باید پشتیبان‌گیری کرد و در زمان بروز مشکل فرآیند بازگردانی به چه صورت انجام می شود. ‍‍‌برای کلیه نیروها مبتنی بر نقشی که دارند باید شرح وظایف تعیین نمود.
به طور کلی شما به ۳ شکل میتوانید سایت پشتیبان داشته باشید:
🔸سایت پشتیبان سرد (Cold Site)
🔸سایت پشتیبان گرم (Warm Site)


🔸سایت پشتیبان داغ (Hot Site)

•    سایت سرد در حقیقت ارزان قیمت ترین راهکار است که در آن شما پس از بروز مشکل، شروع به انتقال داده ها و اطلاعات کاربران خود را به سایت پشتیبان می‌نمایید و مشغول به آماده سازی و پیکربندی سخت افزار لازم می شوید و عملا پس از آن بازیابی شروع می‌شود. بنابراین فاصله زمانی قابل توجهی بین مشاهده مشکل تا بازیابی وجود خواهد داشت.
•    در سایت گرم شما از قبل آماده سازی سخت افزاری را متناسب با آن چیزی که حداقل می‌تواند در زمان بروز مشکل با انتقال  داده های کاربران به آن کمترین زمان قطعی را داشت انجام شده است. اما اشل این سایت ممکن است بسیار کوچکتر از مرکز داده فعلی شما باشد.
•    در سایت داغ شما عملا یک Mirror از دیتاسنتر خود در محل دیگری دارید که در زمان بروز مشکل یا کاملا با مرکز داده فعلی همزمان است و یا با انتقال اطلاعات مختصری که شامل آخرین به روز رسانی داده های کاربران است می توان آن را همزمان نمود. طبیعتاً حدس میزنید که این روش بسیار پر هزینه خواهد بود اما اگر حوزه کاری شما Uptime بالایی را می‌طلبد در نهایت سودمند خواهد بود.

استفاده از مطلب، با ذکر منبع بلامانع است.

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت برای فناوران آنیسا محفوظ است.
Design by www.digitaldesign.ir